Käsiohjelmien lisälehtiä

Sattumuksia ja syväluotausta sävellystöiden ympärillä

Kun muuntelin Tomppaa

julkaistu 1.11.2020

Kotkan kaupunginteatterin esittämä Supan Tomppa oli ensimmäinen ammattimaisesti tuotettu näyttämöteos, johon sävelsin musiikin. Kotkalaisen Timo Pusan elämään ja teksteihin perustunut musiikkinäytelmä sai ensi-iltansa teatterinäyttämöksi muuttuneessa legendaarisessa satamaravintola Kairossa vuonna 2003. Musiikin tilasi teatterinjohtajana tuolloin Kotkassa toiminut Kari Arffman.

Supan Tomppa oli miellyttävä produktio, joka sujui alusta loppuun kommelluksitta. Käsikirjoittaja-ohjaaja Raija-Sinikka Rantala teki erittäin laadukasta jälkeä, kuten hänen meriiteillään saattoi odottaakin, ja lavalla oli rautainen esiintyjäryhmä. Se koostui hyvin laulavista Kotkan kaupunginteatterin vakiokasvoista sekä nuoren polven näyttelijöistä, joita sittemmin on nähty suurissa tehtävissä myös musikaalirintamalla.

Tein näytelmään hiukan toistakymmentä laulua. Pop- ja rock-melodioita oli mukava kirjoitella. Ainoa ammatillisesti ongelmallinen kysymys työssä oli se, miten käsittelisin Timo Pusan eli Supan Tompan tekstejä, joihin laulujen oli tarkoitus pohjautua. Lyhyitä, usein hyvin arkisia sanakäänteitä sisältäneitä runoja ei oltu alunperin kirjoitettu sävellettäviksi, eivätkä ne sellaisenaan oikein luontevasti istuneet lauluiksi, ainakaan tavoiteltuun tyylilajiin. Timo Pusan tekstien oikeuksia valvoi hänen tyttärensä. Hänen kanssaan käytyjen keskustelujen jälkeen ratkaisimme asian niin, että käsiohjelmaa myöten laulutekstit määriteltiin Timo Pusan tekstien pohjalta tehdyiksi, ei hänen runoikseen.

Sain mahdollisuuden toistaa sanoja ja lauseita, kääntää sanajärjestyksiä ja tarvittaessa yhdistellä eri runoja yhdeksi lauluksi. En ole vieläkään aivan varma, oliko valittu lähestymistapa teksteihin paras tai oikea, mutta ainakin se tuntui toimivan näytelmän vastaanoton perusteella. Myös runoilijan omaisilta tuli myönteistä palautetta. Päätän pysyä siinä ajatuksessa, että Timo Pusa itsekin olisi työtavan sallinut.